řešení šifry č.1
zobrazit schovat
K řešení této šifry vedou dvě cesty. Pokud má někdo rád Tolkiena, tak zajisté pozná písmo elfů. Pokud ho zná opravdu dobře, tak stačí jen přečíst, kde je ukryto stanoviště číslo 1. Pokud ho zná o něco méně, tak je na rozluštění run nutné využít rad strýčka Googla. Pokud písmo elfů neznáte, je řešení poněkud komplikovanější. První důležité pozorování je, že se na konci řádků v nápovědě nápadně často opakují stejné znaky – půjde tedy o nějakou báseň. Název šifry „Romantické runy“ mírně naznačuje, že by mohlo jít o romantickou báseň. A podle začátku básně, už by ti, kteří dávali ve škole při hodinách češtiny dobrý pozor, měli poznat jednu z našich nejznámějších romantických básní – Máchův Máj. „Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas“ si zajisté vybaví většina z nás. Pak už stačí použít dohledat, které runy jsou použity v úvodním textu, který koduje polohu prvního stanoviště – řešením první šifry tedy je: „biatlonova strelnice po leve strane silnice z bystrice pod hostynem do slavkova pod hostynem“. Rýmovaná nápověda ve znění: „Rozlustit runu zbesilou, pomuze Vilem s Jarmilou“ pak již pouze poradí, že text nápovědy skrývá Máj.
řešení šifry č.2
zobrazit schovat
První důležité zjištění je, že šifra je rozdělena do tří částí:
- úvodní nastavení (v šifře označené jako krok „0“)
- několik postupných změn úvodního nastavení (označené jako kroky 1-7)
- řešení šifry (označené jako řešení)
Úvodní nastavení s využitím tří různých souřadnic a využití písmene „Ch“ navádí na využití krychle 3x3x3, která se skládá právě z 27 krychliček 1x1x1. Dle úvodního nastavení do krychle vepíšeme písmenka. Dále je nutné správně přeuspořádat písmenka v krychli podle návodu popsaném v krocích 1-7. Možné postupy jsou 2. Buď měnit pouze pozice písmen naznačených v jednotlivých krocích a nebo vždy pohybovat celou částí krychle tak jako na rubikově kostce. Na použití druhého postupu (tj. rubikovy kostky) navádí jednak název šifry „Ernőho geometrická“ (celé jméno otce rubikovy kostky je Ernő Rubik) a jednak zmínka v dobrých radách v pravidlech hry odkazující na to, že by se vám při hře mohl hodit někdo, kdo si hrával se známými hlavolamy. Samozřejmě, že šifra se dá zvládnout i bez kostky, jen s dobrou prostorovou představivostí. Po správném zpřeházení úvodního nastavení kostky lze na souřadnicích uvedených v „řešení šifry“ nalézt tajenku „motorest vapenka teplice nad becvou“
řešení šifry č.3
zobrazit schovat
Trochu jsme předpokládali, že tato šifra bude nejtěžší z celé hry, ale nakonec ji pro nás trochu překvapivě trumfnula šifra číslo 5. První důležité poznání je, že na šifře je sudý počet obrázků a že vždy dva obrázky mají stejné rozměry, takže se všechny obrázky dají seskupit do dvojic. Další důležité zjištění je, že s každým obrázkem lze (více či méně volně) asociovat nějakou číslici (trpaslík – sedm trpaslíků; plzeňská dvanáctka, desítka, škodovka „stodvacítka“, známý nápoj B52, oko bere – jednadvacet). Do každého obrázku tedy lze zapsat jednu číslici. Dalším krokem ke zdárnému vyřešení šifry je zjištění, že spojím-li středy stejně velkých obrázků, tak tato spojovací čára protne právě jedno znaménko (+,-,*,/). Operaci představovanou tímto znaménkem aplikujeme na dvě číslice asociované se spojovanými obrázky. Z názvu šifry „Přirozená“ plyne, že výsledkem aritmetických operací má být přirozené číslo a tím určuje správné pořadí číslic. Poslední krokem na cestě je seřazení písmen podle velikosti obrázků od nejmenšího k největšímu. Řešením šifry tedy jsou „blahutovice“. Nápověda „Dvakrat mer, jednou res“ odkazuje na to, že je nutné obrázky změřit, a tím lze získat správné dvojice. Druhá část „jednou řeš“ naznačuje, že se mají „vyřešit“ operace naznačené aritmetickými znaménky v šifře.
řešení šifry č.4
zobrazit schovat
Tato šifra prošla největším počtem změn od prvního návrhu. Nakonec se k vám dostala až ve své osmé verzi. Na první pohled je patrné, že je nutné vyškrtat slova uvedená pod osmisměrkou a stejně tak je patrné, že to asi stačit nebude. Oproti standardním osmisměrkám je tam ještě jakási tabulka se spoustou prázdných buněk. V každém sloupci obsahující jedno slovo, které se také nachází v tabulce s osmisměrkou a lze tedy „vyškrtat“ i slova z této tabulky. Další pozorováním lze zjistit, že buněk pod těmito předepsanými slovy je stejný počet jako slov pod tabulkou – je tedy pravděpodobné, že je třeba najít nějaký způsob jak přepsat slova pod tabulkou do této tabulky. Lze si všimnout, že některá slova patří k sobě. Například slova počasí, blecha, obojek, útulek, vojáci se všechna nějakým způsobem vztahují ke slovu PES – psí počasí, blechy psí, psí obojek, psí útulek, psí počasí. Slova hodiny, erupce, skvrna, světlo, východ se zase všechny vztahují ke slovu SLUNCE – sluneční hodiny, erupce na slunci, sluneční skvrny, sluneční světlo, východ sluncce. Takovým způsobem lze seskupit všechna slova a do horního řádku, který zatím pořád zůstává prázdný napsat slovo, ke kterému se vztahují všechna slova přepsaná do tohoto sloupce. Po seskupení slov do skupinek si lze všimnout, že všechna slova z každé skupinky jsou v osmisměrce u sebe a graficky vykreslují římské číslice. Správné seřazení získáme tak, že seřadíme skupinky abecedně podle slova, ke kterému se celý sloupec vztahuje. Správné pojmenování skupin zleva doprava je oko, pták, slunce, turista, včela, bůh, pes, sníh, hrad, list. Výsledkem šifry je tedy „certuv mlyn“. Nápověda „XXX počasí, XXX blecha, XXX obojek, XXX útulek, XXX vojáci“ se snaží poradit seskupování slov do skupinek a zaroveň použití XXX může maličko naznačit použití římských číslic.
řešení šifry č.5
zobrazit schovat
Podle výsledků nejtěžší šifra celé hry. Musím se přiznat, že pro mě poněkud překvapivě. Klíčové pozorování je, že rozměry písmen jsou přesně 2x3 cm. A když je něčeho šest a ještě uspořádané 2cm na šířku a 3cm na výšku, tak to s největší pravděpodobností bude braillovo písmo. Přepíšeme tedy všechna písmenka přepsat do braillova písma. Tam, kde se písmenka překrývají jsou v podstatě 3 možnosti jak se chovat. Dát černou tečku pouze tam, kde jsou černé tečky v obou písmenkách, které se překrývají (tedy logická spojka AND) nebo tam, kde je černá tečka alespoň v jednom písmenku (tedy logická spojka OR) a nebo tam, kde je černá tečka právě v jednom písmenku (tedy logická spojka XOR – eXclusive OR). Správná logická spojka lze zjistit buď tak, že zkusíme všechny 3 možné způsoby (a u dvou z nich brzo narazíme na neexistující písmenko) a nebo lze využít názvu šifry „Exkluzivní“, která napovídá na použití logické spojky XOR – eXclusive OR. Nápověda „I slepý vidí, že černá a černá není černá“ napovídá jednak použití braillova písma (tím, že hovoří o slepém) a jednak i použití správné logické spojky, protože pokud aplikujeme AND nebo OR na černou a černou v obou případech je výsledkem opět černá. Pouze při aplikaci spojky XOR je výsledkem bílá. První písmenko řešení tedy získáme tak, že v levé půlce ponecháme levou část písmenka „T“, protože ta se s žádným písmenem nepřekrývá (takže černá tečka je uprostřed a dole). V pravé půlce prvního písmenka je nutné zkombinovat pravou stranu písmenka „T“ (černá tečka nahoře a uprostřed) a levou stranu písmenka „J“ (černá tečka uprostřed). Aplikujeme spojku XOR, takže nahoře máme jednu černou tečku (z písmenka T) a jednu bílou tečku (z písmena J), výsledkem tedy je černá tečka. Uprostřed máme černou tečku jak z písmenka T, tak z písmenka J, výsledkem je tedy bílá tečka. Dole máme v obou písmenech bílou tečku, takže výsledkem je opět bílá tečka. Takže první písmenko má vlevo černou tečka je uprostřed a dole a vpravo černou tečku nahoře, tj. první písmenko je „S“. Takto pokračujeme dál a vyjde výsledek „soutok becva svinov“.
řešení šifry č.6
zobrazit schovat
Druhá obrázková šifra. Pečlivým sledováním obrázků lze rozpoznat některá slova, která se používají jako pomůcky při výuce morzeovy abecedy – sobota, erb, jasmín bílý, Grónská zem, ibis, známá žena a tak dále. Pojmenujeme tedy všechna slova podle pravidel tvorby pomocných slov pro morzeovku – tj. že začíná steným písmenkem, které napovídá a má délky slabik podle toho, zda slabika kóduje tečku nebo čárku. Po správném pojmenování slov je přepíšeme do morzeovky (šířka obrázku odpovídá počtu teček a čárek, které dané slovo tvoří). Řešení šifry pak čteme po sloupcích. Výsledkem je tedy „albrechticky motokary“. Nápověda tentokráte napovídá až druhý krok a to způsob čtení tajenky.
řešení šifry č.7
zobrazit schovat
Sedmá šifra byla hlavně o správném nápadu. Název šifry tentokráte správný postup ani nenaznačoval. Důležité bylo si všimnout že se v textu často vyskytuje opis něčeho, co se dá popsat jedním slovem – „kamarád, který v souboji nešťastně zabil Tybalta“ = Romeo; „nyní již neexistujícího operátor“ = Oskar; „tancem, kdy jsem trávil celé hodiny s růží v hubě“ = Tango; „Peruánského hlavního města“ = Lima. Tyto slova jsou pak použita v hláskovací abecedě NATO hojně používané naříklad v letectví. V každé větě je nějakým způsobem popsáno vždy právě jedno slovo hláskovaní abecedy. Výsledkem šifry je „roznov pod radhostem skanzen pokladny“. Nápověda „Adam, Božena a Cyril vstoupili do NATO“ napovídá na použití hláskovací abecedy.
řešení šifry č.8
zobrazit schovat
Osmá šifra se také poměrně hodně změnila od prvního návrhu. Představuje Mayský solární rok „Haab“, který má stejně jako náš gregoriánský kalendář 365 dní, ale skládá se z celkem 19 měsíců. První důležité pozorování je to, že ve spodní části šifry je právě 365 polí, což napovídá využití kalendáře. Stejně tak název šifry „Řehořova“ odkazuje na jméno papeže Řehoře, po kterém je pojmenován „náš“ gregoriánský kalendář. Správný převod z mayského kalendáře na náš gregoriánský lze odvodit z data konání Lhota trophy, která se letos konala 6.10. Označená buňka kalendáře tedy představuje toto datum. Buňka o jedno nad představuje 5.10., buňka o jedno pod představuje 7.10. Tímto způsobem lze přepsat celý kalendář, ale v podstatě stačí převést jen ty dny, které jsou vyznačeny v horní části šifry a představují hledaný výsledek. Správná písmenka do řešení získáme tak, že vezmeme první písmenko jména, které má svátek v daný den. První písmenko z tajenky představuje sedmnáctý den sedmého měsíce roku Haab (tj. měsíce Yaxkinu), což odpovídá v našem kalendáři sedmnáctému srpnu a to má svátek Petra, první písmenko je tedy „P“. Postup zopakujeme pro všechna data mayského kalendáře a hledaným výsledkem je „přehrada bystřička hraz“. Pro detailisty jen upozorňuji, že lze nalézt i kalendář, kde je jméno Ivona psané s Y na začátku ;-) Pro pořádek ještě přidám nápovědu „Lhota trophy je letos desaty mesic, bez ohledu na to zda ma rok mesicu 12 nebo 19“, která napovídá na využití kalendáře včetně toho, že 19 sloupců v šifře odpovídá 19 měsícům. Také napovídá to, že nejjednodušší způsob přepočtu je od data konání Lhota trophy, které je v kalendáři vyznačené.
řešení šifry č.9
zobrazit schovat
Jedna z mých nejoblíbenějích šifer, jejíž princip spočívá v aplikaci semaforové abecedy tvořené vždy dvojicí hlášek ze známých českých filmů. Důležité pozorovnání je tedy, že v šifře se vyskytují vždy dvě hlášky z jednoho filmu, které spolu svírají úhel odpovídající písmenku semaforové abecedy. Tak například hlášky “Halík, politicky, myslete politicky” a “Nefňukat, stáhnout kalhoty, nastavit řiť” jsou obě z filmu Černí baroni a tvoří tedy jedno písmenko – konkrétně písmeno “J”. Správný výsledek získáme tak, že seřadíme písmenka abecedně podle názvu filmů z nichž jednotlivé hlášky pocházejí. Výsledkem je tedy „trojanovice tarzanie“. Nápověda „spravne reseni vam odsignalizuji české filmy“ pak napovídá na použití „signalizace“ pomocí semaforové abecedy.